Ha valaha is kíváncsi voltál arra, hogy mi történik a csomagoddal, miután a check-in pultnál búcsút veszel tőle, most itt az alkalom, hogy hogy bepillantsál a színfalak mögé, mégpedig Európa legnagyobb épületen belüli csomagkezelő rendszerébe a londoni Heathrow repülőtér 5-ös terminálján.
A Heathrow-n egy 30 mérföld hosszú futószalag rendszer – 2,8 mérföld hosszú alagúttal és 44 csomagkiadó szalaggal – kezeli az évi 53 millió csomagot.
Az indulás előtt több mint három órával korábban érkezett csomagok a T5 poggyászraktárába kerülnek, ahol egyszerre csaknem 4 000 csomagot tudnak tárolni.
Amikor közeledik az indulási idő, a csomagok visszakerülnek a rendszerbe és megkezdik útjukat a repülőgéphez.
A dél-nyugat londoni repülőtér T5 csomagkezelő rendszere napi 12 000 csomagot tud kezelni.
A T5 csomagkezelő komplexum egy hatalmas futószalag-rendszerből áll.
A Heathrow-n egy 30 mérföld hosszú futószalag rendszer – 2,8 mérföld hosszú alagúttal és 44 csomagkiadó szalaggal – kezeli az évi 53 millió csomagot.
Csaknem 6 évvel ezelőtt, 2008 márciusában kb. 70 járatot töröltek az első napon, amikor a British Arways beköltözött a 4,3 milliárd fontért megépített terminálba.
A csomagok a futószalagon kis kocsikban utaznak a Heathrow T5-öt és T3-at összekötő alagútban.
A T5-öt és T3-at összekötő alagút Európa leghosszabb terminálokat összekötő szállító alagútja.
A Heathrow repülőtéren jelenleg fejlesztés alatt áll az új T3 csomagkezelő rendszer, amely – ha elkészül – Európa legfejlettebb integrált csomagkezelő rendszere lesz.
Az új T3 csomagkezelő rendszer a terminál csomagkezelő kapacitását az óránkénti 5200-ról 7200 csomagra fogja emeli.
Az új T3 csomagkezelő rendszerbe érkező poggyászokat automatikusan szortírozzák méret, súly és járatszám szerint. Ezután pakolják be a konténerekbe.
Korszerű eszközök teszik a csomagokat a konténerekbe, minden csomagot külön megvizsgálva, hogy a legoptimálisabb helykihasználást biztosítsák.
Ezután a csomagon lévő vonalkódot leolvassák és a futószalagok hálózata eljuttatja egy gyűjtőcsúszdához, ahol a csomagkezelő személyzet veszi kezelésbe. A csomag röntgenvizsgálaton és egyéb biztonsági vizsgálaton esik át, mielőtt a csomagkezelő leolvassa a vonalkódot a gyűjtőcsúszdánál.
Minden egyes csomagot hozzákapcsolnak az utaslistához. A kezelő ezután kocsikba teszi a csomagokat, és a repülőgéphez szállítják berakodáshoz.
Ha transzfer csomagról van szó, kirakodás után ezeket is a rendszerbe küldik, ahol ellenőrzik, átvilágítják és szortírozzák az új berakodáshoz. Más terminálról érkező vagy más terminálra szállítandó csomagok automatikusan a már bemutatott szállító alagúton keresztül közlekednek.
A becsekkolás óta hosszú utat megtett csomagokkal teli konténereket szállító British Airways teherautók előkészítik a berakodást.
A repülőtéri utazás végéhez közeledve: A fluoreszkáló mellényt viselő földi személyzet előkészül a British Airways repülőbe való berakodáshoz.
Egy 26 millió fontért épített alagút biztosítja, hogy minden utas hozzájusson a csomagjához függetlenül attól, hogy melyik terminálra érkezik.